Și atunci când ești în faza de planificare pentru un nou magazin online dar și atunci când ai deja unul și vrei să-ți mărești oferta de produse, este foarte important să-ți poți da seama din timp dacă noul produs pe care vrei să-l vinzi va avea succes.

Succesul unui produs ține de mai mulți factori

Un produs sau un serviciu pe care tu îl oferi trebuie să vină ca reacție la nevoia unor oameni (potențiali clienți).

O serie din factorii succesului unui produs (sau serviciu) pe care vrei să-l vinzi pot fi:

  • Cererea
    Trebuie să existe suficient de mulți oameni care să-și dorească acest produs iar în piață să nu fie suficiente oferte încât să acopere aceasta nevoie.
    Uneori vorbim de produse noi care nu se regăsesc în oferta actuală a altor vânzători, nici măcăr parțial, alteori vorbim despre produse destul de similare cu altele deja existente pe piață.
    În cazul acesta succesul este adus de unicitatea ofertei tale.
  • Stabilirea unui preț corect
    Prețul pe care îl ceri pentru un produs trebuie să fie direct proporțional cu nevoia și să țină cont de alte oferte existente în piață.
    Daca produsul deja există pe piață, chiar și într-o formă parțial identică, îți va fi ușor să te ghidezi, dacă produsul este, însă, unic atunci va fi mai dificil și va trebui să ții cont de nevoia consumatorului pentru acest produs și de valoarea pe care acesta o atribuie produsului.
  • Comunicarea ofertei
    Chiar dacă ai un produs foarte bun, la un preț mai mult decât rezonabil, tot nu este suficient pentru a face vânzări. Trebuie să comunici oferta către cât mai multi potențiali clienți.

Articolul de azi – există cerere pentru produsul meu?

În articolul de astăzi ne vom concentra asupra întrebării: Există cerere pentru produsul meu? Merită să investesc?

Varianta clasică pentru a răspunde la această întrebare este un studiu de piață dar nu toți ne putem permite, de fiecare dată, să facem această investiție.

Un studiu de piață s-ar traduce printr-o analiză cantitativă și calitativă, construită în jurul unei probleme specifice, și din care ar rezulta atât situația pieței (concurență, număr potențial de clienți, etc) cât și informații ce pot fi relevante privitoare la atractivitatea produsului pe care vrei să-l vinzi. Un studiu de piață este o abordare convențională.

Pentru articolul de astăzi am ales să discutăm despre câteva abordări mai puțin convenționale.

Metoda 1: definirea profilului de cumpărător

Metoda, simplu de aplicat în aparență, nu ne va oferi cu exactitate o imagine asupra nevoii pentru produsul pe care vrem să-l vindem dar este un bun punct de plecare.

Primul pas este să definim caracteristile unei persoane care ar utiliza produsul în cauză (asta presupunem să cunoaștem deja, foarte bine, produsul).

Trebuie să aflam răspunsul la întrebări precum ”Clientul nostru este barbat / femeie?”, ”În ce categorie de venituri se încadrează?”, ”Ce vârstă are?”, ”Cu ce se ocupa? Ce fel de activitate are?”, etc.

După ce am definit, astfel, profilul cumpărătorului ideal trecem la următorul pas.

Pasul doi constă în analiza pieței în care activăm.

Spre exemplu: plecăm de la 100% populația României, ne interesează doar femei, asta înseamnă X%, doar cele din mediul urban, ajungem la Y%, doar cele cu studii superioare din mediul urban și care nu sunt bugetare, ajungem la Z% și tot așa.

La final ne raportăm la total populație din piață și ajungem la un număr de potențiali clienți.

Cu cât profilul este mai bine definit iar datele pe care le luăm în considerare pentru analiză sunt mai exacte și recente, cu atât mai exactă va fi cifra care ne va rezulta la final.

De unde putem lua date statistice despre populația României? Încearcă aici: Institutul Național de Statistică ( insse.ro ).

Metoda 2: produse similare pe piață

În situația în care nu este vorba de un produs unicat și mai există produse mai mult sau mai puțin similare pe piață, atunci ai putea explora această metodă.

Plecând de la caracteristicile produsului tău construiește o listă de produse similare aflate în oferta marilor magazine online.

După ce ai această listă va trebui să analizezi atractivitatea acestor produse similare.

Iată câteva metode prin care poți face asta:

  • Ia în considerare numărul de review-uri pentru aceste produse; review-urile pot fi găsite pe magazinul online sau pe site-uri de review-uri sau bloguri, forumuri, etc
  • Ia în considerare dacă produsele sunt sau nu pe stoc la marile magazine; întreabă în cât timp se pot livra și dacă se pot livra iîn 24 de ore înseamnă că sunt pe stoc (un magazin mare nu ar face stocuri dacă nu ar exista o cerere constantă pentru acel produs)
  • Mergi în magazine (Altex, Media Galaxy, Flanco) și pune întrebări persoanelor de acolo

Metoda 3: abordarea tehnică

Această abordare presupune utilizarea unor instrumente deja existente, după cum urmează:

  • Google Trends – google.com/trends
    Nu este extrem de relevant pentru piața din Romania, mai ales pentru cea de nișă, dar în unele cazuri poate ajuta.
    Încearcă să construiești o lista de cuvinte cheie pe care le-ar căuta cineva interesat de produsul tău (atentie: nu este neapărat vorba despre o căutare pentru produsul tău ci de o căutare pentru un subiect din aceeași zonă de interes) și vezi ce spune Google Trends pentru acestea.
  • Google Search  – google.com
    Caută pe Google cuvinte cheie relevante (la fel ca la pasul anterior) și vezi care este competiția ta, vezi cât de mult se vorbește despre subiectul respectiv, care este nivelul general de interes pentru acest subiect.
  • Google AdWords Keyword Planner – adwords.google.com/KeywordPlanner
    De aici poți obține date mult mai exacte despre numărul de căutări pentru cuvintele cheie care te interesează.

Metoda 4: vânzare fictivă

Există mai multe moduri prin care poți organiza o vânzare fictivă și prin care poți măsura destul de exact nivelul de interes pentru exact produsul pe care vrei să îl vinzi.

Magazinul cu produs unic

Metoda este destul de simplă și nu este chiar așa de costisitoare precum pare.

Presupune următorii pași:

  1. Cumpară un domeniu pe care vrei să testezi produsul
  2. Setează un WordPress cu o temă relevantă pe acel domeniu
  3. Scrie 2-3 pagini despre categoria din care face parte produsul sau despre caracteristicile acestuia
  4. Fă o pagină pe care oferi spre vânzare acel produs, cu tot cu un buton de ”comandă acum
  5. Promovează acea pagină:
    1. Faci o campanie pe AdWords
    2. Faci o campanie pe Facebook
  6. Măsoară toate conversiile de pe site-ul de test

Anunțurile online

Dacă nu vrei să construiești un site nou pentru acest test atunci apelează la site-urile de anunțuri.

Adaugă produsul tău pe OLX, Okazii, alte site-uri de anunțuri, secțiuni de vânzare de pe forumuri, grupuri de Facebook dedicate anunțurilor de vânzare / cumpărare și vezi câte comenzi primești.

Te-ai hotărât să investești într-un produs nou – de ce pericole trebuie să ții cont

După ce ai găsit un produs interesant pentru care există cerere, ai avea un profit interesant și ești gata să te apuci de treaba îți recomand să iei o pauză și să găsești un răspuns la următoarele întrebări:

  • Cât de ușor i-ar fi altcuiva să vândă același produs?
  • Câte produse similare sau identice sunt în piață?
  • Ar putea deveni funizorii / furnizorul o piedică pentru tine? Ai alternative?

Dacă ai un răspuns pentru toate și dacă totul pare bine și acum atunci ești gata pentru o nouă aventură!

Înainte de încheiere

Tu folosești și alte metode? Ai o obiecție sau o sugestie la metodele pe care le-am descris mai sus? Lasă un comentariu mai jos și vom dezbate subiectul.

Product Manager din 2003, Programator din 1996, Visător din 1978.
Un singur lucru e cert: cu cât știm mai mult, cu atât realizăm cât de puține știm.