Este imposibil să definim care va fi viitorul comerțului online dar putem vorbi despre ce va sta la baza acestuia.

Inițial planificasem să pun acestui articol titlul ”Viitorul comerțului online – Nișa Personală” și să-l încadrez în categoria Editorial. Mă gândesc, totuși, că este mai bine să-l scriu ca un ghid de la care să plecăm atunci când planificăm următorul magazin online.

ViSenze primește o nouă rundă de finanțare de $10.5 milioane

visenzeViSenze este un startup din Singapore care dezvoltă AI (Inteligentă Artificială) pentru a fi utilizată în comerțul online.

Unul dintre investitori este Rakuten Ventures (vezi Rakuten Marketplace) iar startup-ul a fost fondat în urmă cu 3 ani, primind in februarie 2014 o investiție de $3.5 milioane.

Primul lor produs oferă posibilitatea de a căuta după imagini făcând posibile funcționalități precum:

  • Căutare după imagine uploadată
  • Recunoaștere de obiecte
  • Similarități vizuale (formă, pattern, culori, stiluri)
  • Clasificare automată de produse
  • Produse complementare

Puteți afla mai multe despre ce oferă ViSenze aici: https://www.visenze.com/solutions-overview .

În curând urmează să adauge noi funcționalități precum:

  • Publicitate contextuală în și în jurul conținutului de tip video (pot detecta obiectele ce apar în video și pot adăuga automat sugestii de produse)
  • Transformare imagine în text în contextul unei căutări (pot determina cuvinte cheie relevante pe baza unei imagini)

Mad Street Den primește o primă rundă de finanțare de la Sequoia

Mad Street Den este un alt startup care investește în Ai și care alege ca primă aplicabilitate zona de comerț online.

Fondat în urmă cu mai puțin de 2 ani, a primit în 2015 o investiție inițială (seed) de $1.5 milioane. Valoarea noii runde de finanțare nu a fost divulgată.

În urmă cu câteva luni o vedeam pe Ashwini Asokan, fondatoare Mad Stret Den, alături de soțul ei, Anand Chandrasekaran , la conferința Mind The Product vorbind, bineînțeles, despre AI și comerț online. Mai jos o puteți urmări susținând o prezentare la TEDx.

Brandul pe care l-au lansat cei de la Mad Street Den este VUE.AI, un produs dedicat zonei de comerț online.

Funcționalitățile sunt similare cu cele de la ViSenze:

  • Căutare după imagine (cu tot ce implică)
  • Recomandări de produse
  • Clasificare automată a produselor

Mai este, însă, un lucru interesant despre Mad Street Den și viitorul comerțului online. Următoarea lansare a startup-ului va fi o încercare de a merge în offline pentru a oferi aceleași experiențe completate de AI ca și în online. Va fi interesant de văzut noul produs, vom anunța aici imediat cum avem noutăți.

Facebook Messenger și comerțul online

În ultimele săptămâni Facebook a anunțat lansarea Messenger Platform v1.2 iar aceasta vine cu o serie de lucruri interesante pentru magazinele online.

Una din cele mai importante funcționalități din versiunea 1.2 a platformei este suportul pentru plăți și comenzi prin messenger.

Mai multe detalii aici: comunicat Facebook.

Big Data + AI = viitorul comerțului online

Am scris până acum despre Ai și comerț online iar la baza acestora stau multitudinea de date care trebuie analizate pentru ca engine-urile de AI să fie relevante.

Hai să vedem cum ne poate ajuta Big Data și AI în dezvoltarea unui magazin online.

1. Produse

Atunci când ne gândim la produse putem lua în considerare următoarele direcții de optimizare:

  • Oferta de produse
    Nu întotdeauna dispunem de o ofertă completă și cu cât numîrul de produse pe care le administrăm este mai mare, cu atât mai greu ne este să ne dăm seama ce lipsește.
    Acest ce lipsește poate fi un produs permanent sau un produs sezonier. De cele mai multe ori, până ne dăm seama ce lipsește, concurența deja oferă acel produs.
  • Recomandari de produse
    Există multiple moduri de a recomanda un produs.
    Putem vorbi despre construirea unui homepage customizat pentru fiecare client, putem vorbi despre o pagină de produs în care să aducem în față recomandări de produse diferite în funcție de fiecare vizitator (accesorii, similare, consumabile, etc).
  • Relaționări produse
    Relațiile între produse se pot construi dinamic și diferit în funcție de comportamentul utilizatorului.
  • Clasificare produse
    Lăsând un AI să se ocupe de clasificarea produselor, chiar și cel puțin parțial, ne va scuti de foarte mult timp investit în această activitate.

2. Prețuri

Întreaga politică de prețuri poate fi lăsată pe mâna unui AI care să ia în considerare, în timp real, următorele:

  • Prețul de bază al produsului (achiziție, depozitare, operare, etc)
  • Sunt campanii active sau nu; care este costul per produs
  • Care este starea stocurilor
  • Care este starea concurenței (disponibilitate, prețuri)
  • Care este cerința pentru produsul respectiv

3. Suport clienți și logistică

Un sistem bazat pe AI poate detecta schimbări în modul în care se derulează activitățile și poate poate sugera schimbări sau chiar lua decizii precum:

  • Activarea proactivă a unui nou call center în perioadele cu multe apeluri și dezactivarea acestuia când nu mai este nevoie
  • Furnizarea de informații relevante operatorului atunci când un client apelează la suport
  • Modificarea priorităților de livrare în funcție de istoricul clienților și importanța acestora

Toate acestea converg către un obiectiv singular: satisfacția clientului.

De ce aș fi pus titlul ”Viitorul comerțului online – Nișa Personală”?

Cred că într-un viitor, nu foarte îndepărtat, magazinele online vor putea construi o experiență aproape unică pentru fiecare client potențial. Plecând de la produsele pe care le vede, modul în care sunt organizate, prețurile și opțiunile de livrare, pâna la modul se face adresarea, atât online cât și offline, și chiar până la detalii de packaging.

Tu ce părere ai despre cum va arăta viitorul comerțului online?

 

Product Manager din 2003, Programator din 1996, Visător din 1978.
Un singur lucru e cert: cu cât știm mai mult, cu atât realizăm cât de puține știm.